Eyes wide shut

31.03.2024


Stanley Kubrickin elokuva Eyes wide shut vuodelta 1999 perustuu Arthur Schnitlerin novelliin Traumnovelle vuodelta 1926. Wolfgang Glück ohjasi tarinasta 70min kestoisen televisioelokuvan vuonna 1969. Eroottiseksi trilleriksi ja psykologiseksi draamaksi määritelty elokuva on sukellus uskomuksiin parisuhteesta, parisuhteen dynamiikkaan, ja seksuaalifantasioihin. Eyes wide shut on elokuvan nimenä pysäyttävä ja riemastuttava. Tutumpi ilmaisu wide open tarkoittaa sepposen selällään – täysin auki olemista. Entä kun silmät ovat sepposen suljetut? Ovatko ne auki, kiinni vai molempia? Seksuaalifantasiat mahdollistavat yksityisen unenomaisen maailman samalla kun mieli ja ruumis voivat olla avoinna mitä hurjimmille kokemuksille ilman niiden tapahtumista todellisuudessa.

Tarinan keskiössä on Manhattanilla asuva aviopari Bill ja Alice. Bill toimii yksityislääkärinä ja Alice on taidegalleristi. Ystävänsä järjestämissä näyttävissä joulujuhlissa molemmat kohtaavat vietteleviä juhlavieraita, joiden ehdotuksiin eivät kuitenkaan vastaa. Kuin merkkinä tilanteen vaarallisuudesta Bill lääkärinä joutuu kesken juhlien tutkimaan talon isännän makuuhuoneessa olevan huumeiden käytön seurauksena tajuttomana makaavan alastoman naisen tilaa. Juhlissa Bill tapaa myös opiskelutoverinsa, Nick Nightingalen, joka keskeytti opinnot ja toimii nyt ammattipianistina. Nimensä mukaisesti Nickin laulut alkavat kutsua Billiä hänelle uusiin maailmoihin.

Juhlien jälkeisenä iltana Alice ja Bill polttavat kotona pilveä ja keskustelevat juhlien tunnelmasta. Alice provosoituu Billin miehiin ja naisiin liittyvistä uskomuksista ja tulkitsee tämän pidättäytyneen ulkopuolisista suhteista vain koska kunnioittaa vaimoaan ja luottaa siihen, ettei Alice koskaan olisi uskoton. Alice kertoo seksuaalifantasioistaan, jotka liittyvät laivastoupseeriin, jonka he tapasivat edellisenä kesänä lomamatkallaan. Alicen kertomus järkyttää Billiä. Juuri silloin saapuva puhelinsoitto kuolleesta potilaasta kertoo myös jonkin kuolleen Billin uskomuksissa suhteestaan ja vaimostaan. Billin mielessä fantasia ja todellisuus sekoittuvat, eikä hän saa mielestään näkyä Alicesta rakastelemassa tuon miehen kanssa. Tästä hetkestä alkaa matka Billin kiellettyihin ja torjuttuihin seksuaalifantasioihin.

Läpi tarinan, niin todellisuudessa kuin fantasioissaan Billille tarjoutuu mahdollisuuksia seksiin muiden kuin vaimonsa kanssa. Zieglerin joulujuhlissa kaksi nuorta naista tekee hänelle suoria ehdotuksia. Kun Bill käy kotikäynnillä toteamassa vanhan potilaansa kuolleeksi, vainajan tytär ilmaisee rakkauttaan Billille ja yrittää vietellä hänet. Kadulla nuorisojoukko nimittelee Billiä homoksi ja kyselee, haluaisiko tämä kokeilla miesseksiä. Vierailu seksityöläisen, Dominon luona jää keskusteluun ja suudelmaan. Bill saa pianistiystävältään kutsun ja salasanan salaisiin orgioihin. Bill hankkii naamion ja viitan ja liittyy hämmentyneenä seuraamaan seremonian kulkua. Mystisissä orgioissa Bill vaeltaa huoneesta toiseen katsellen mitä erilaisimpia akteja osallistumatta niistä yhteenkään. Bill paljastuu kutsumattomaksi vieraaksi ja joutuu riisumaan naamionsa kaikkien nähden. Yksi naamioiduista naisista uhrautuu kärsimään Billin puolesta tätä luvattomasta tilaisuuteen tunkeutumisesta uhkaavan rangaistuksen. Bill on vapaa poistumaan, mutta häntä perheineen uhataan vakavilla seurauksilla, mikäli hän kertoisi mitään näkemästään ja kokemastaan. Billin ankara superego uhkailee rangaistuksilla, mikäli hän antaisi fantasioilleen tilaa.

Psykoanalyysin professori Brett Kahr määrittelee seksuaalisen fantasian tietoiseksi salaiseksi sisäiseksi ajatukseksi, joka sisältää seksuaalisia näyttämöitä, mielikuvia, toiminnan kuvauksia ja kieltä, jotka tuottavat mielihyvän tuntemuksia ja aistimuksia ja/tai fyysistä seksuaalista kiihottumista. Seksuaalifantasiat voivat myös herättää ahdistusta, häpeää, syyllisyyttä, hämmennystä tai kauhua. Seksuaalifantasiat voivat olla ennustettavia (rakastelu oman kumppanin kanssa) mutta voivat sisältää esineitä, eläimiä tai henkilöitä, joihin henkilöllä ei todellisuudessa ole mitään suhdetta. Kahr johti Iso-Britanniassa mittavaa viisivuotista seksuaalifantasioiden tutkimusprojektia. 13 000 kyselyvastauksen ja 122 laadullisen haastattelun tulosten mukaan 90 % ihmisistä on seksuaalisia fantasioita. Tulosten mukaan Noin 15 % vastanneista fantisoi seksistä miehen ja naisen kanssa samanaikaisesti. 58 % miehistä ja 28 % naisista unelmoi seksistä kahden tai useamman kumppanin kanssa samanaikaisesti. Kolmanneksella vastaajista ei ollut lainkaan fantasioita omasta kumppanista seksin aikana. Nöyryytys on yksi yleisimmistä fantasioiden teemoista. Naisista kahdeksalla prosentilla fantasiat liittyivät rintojen ja neljällä prosentilla sukuelinten paljastamiseen. Naisista kolme ja miehistä kahdeksan prosenttia kiihottui fetisistisestä fantasiasta. Neljällä prosentilla oli fantasioita rajusta väkivallanteosta, kuudella prosentilla väkivallan kohteena olosta. Kolmanneksella miehistä oli fantasioita seksistä teini-ikäisen kanssa, kahdeksalla prosentilla fantasiat kohdistuivat nuorempiin lapsiin. (Kahr 2007).

Elokuvan näyttämöissä joulu valoineen ja koristeltuine kuusineen on näyttävästi läsnä. Kuten jouluun, tarinaan liittyy sadunomaisuutta. Sen voi ajatella kertovan myös seksuaalifantasioiden toimivan parhaillaan kuin lahjana omistajalleen. Harold Leitenberg ja Kris Henning (1995) toteavatkin seksuaalisten fantasioiden ymmärtämisen keskeiseksi ihmisen seksuaalisuuden ymmärtämisen kannalta. Seksuaaliset fantasiat ovat universaaleja, ne vaikuttavat ihmisen seksuaaliseen käyttäytymiseen ja kertovat hänen kokemuksistaan. Samoin kaikki se, mitä ihminen on tehnyt, nähnyt tai lukenut, vaikuttaa hänen seksuaalisiin fantasioihinsa. Seksuaaliset ajatukset ja fantasiat kertovat myös seksuaaliterveydestä. Niiden puuttuminen on yksi haluttomuuden ja kiihottumisen häiriön lääketieteellisen diagnoosin kriteereistä.

Christopher Clulow (2019) pohtii seksuaalifantasioiden, tiedostamattomien fantasioiden ja kiintymyssuhdedynamiikan suhdetta toisiinsa ja toteaa seksuaalifantasioiden saavan muotonsa ja ilmaisunsa kehityksellisistä emotionaalisista konflikteista. Lapsen mielikuvitus kehittyy vastavuoroiseksi ja leikkisäksi turvallisen aikuisen läsnä ollessa. Fantasiat seksualisoituvat elämänkaaren eri vaiheissa elämänkokemusten myötä. Lapsen tulisi saada aikuisilta sopiva määrä peilausta, jotta fantasiat saavat tilaa. Liian tunkeutuva tai puuttuva peilaaminen voi lisätä tai estää vapautta seksuaaliseen fantisointiin. Kiintymystyyli vaikuttaa siihen, miten ihminen selviää läheisyyden herättämien toiveiden ja pelkojen kanssa. Intiimissä suhteessa halun ja pelon tunteet sisältävät eroottista halua ja seksuaalista kauhua. Nämä tunteet laukaisevat seksuaalisia fantasioita ja seksuaaliset fantasiat laukaisevat näitä tunteita. Turvallisessa kiintymyksessä on perusta turvalliseen seksuaalisuuteen. Se merkitsee luottamusta siihen, että omat seksuaaliset tunteet tulevat vastaan otetuiksi.

Kahrin mukaan seksuaalifantasioihin on syytä suhtautua yhtä suurella hienotunteisuudella kuin uniin. Alice näkee painajaista, jossa he Billin kanssa ovat hylätyssä kaupungissa alastomina, häpeissään ja peloissaan. Bill yrittää etsiä heille vaatteita, ja heti Billin lähdettyä Alicen olo muuttuu hyväksi. Fantasioiden upseeri ilmestyy, nauraen ja rakastelee Alicen kanssa. Yhtäkkiä unessa ympärillä on satoja ihmisiä, joiden kanssa Alicella on seksiä, vaikka hän tietää Billin näkevän. Alicekin nauraa, sillä hän haluaa nolata miehensä. Unen hylätty kaupunki on kuin parin suhde, jossa fantasioiden paljastuminen saa molemmat tuntemaan olonsa suojattomaksi. Monien parien seksuaaliset ongelmat kytkeytyvätkin käsitykseen siitä, että seksuaalifantasiat tulisi jakaa kumppanin kanssa, tai että ne tulisi toteuttaa sen sijaan, että ne toimisivat mielen sisäisinä seksuaalisuutta vahvistavana voimana. Salasana Billin fantasian salaisiin orgioihin on Fidelio, uskollisuus. Sen voi ymmärtää kuvaavan seksuaalisten fantasioiden turvallisuutta myös suhteissa, joissa halutaan säilyttää kahdenvälinen uskollisuus.

Billin palauttaessa naamiaisasunsa vuokraamoon hänen naamionsa on kadonnut. Myöhemmin se löytyy kotona hänen tyynyltään. Bill puhkeaa itkuun ja haluaa kertoa Alicelle kaiken. Osmo Kontula (2012) kuvaa seksuaalifantasioita seuraavasti: "Ne ovat ajatustapoja ja mielikuvia, jotka on luotu stimuloimaan ja parantamaan seksuaalisia tunteita. Ne voivat olla muisteluita menneistä seksuaalikokemuksista, kuvittelua toivotunlaisista tulevista seksuaalikokemuksista, uppotumista toivorikkaaseen ajatteluun tai sitten ne ovat päiväunelmia, jotka ovat seksuaalisesti jännittäviä mielikuvia. Fantasioilla voidaan myös hakea kompensaatiota muunlaisen nautinnollisen seksuaalisen stimulaation puuttumiseen." Joulupäivänä Alice ja Bill aloittavatkin merkityksellisen keskustelun suhteestaan. Bill on hädissään mutta Alice toteaa: "Ehkä meidän pitäisi olla kiitollisia siitä, että olemme onnistuneet selviytymään seikkailuistamme – olivat ne sitten todellisia tai unta".


Sanna Aavaluoma

Rooleissa

  • Dr.William Harford - Tom Cruise

  • Alice Harford - Nicole Kidman

  • Helena Harford - Madison Eginton

  • Nick Nightinggale - Todd Field

  • Victor Ziegler -  Sydney Pollack


Lähteet

  1. Clulow Christopher (2019) Sexual fantasy, unconscious phantasy and the dynamics of attachment. Couple and Family psychoanalysis 9(1) 1-14.

  2. Kahr Brett (2007) Sex and the psyche. The truth about our most secret fantasies. Penquin books.

  3. Kontula Osmo (2012). Mielen seksuaalisuus. Matka kiihottumisen alkulähteille. Kustannus oy Duodecim.

  4. Leitenberg Harold ja Henning Kris (1995). Sexual fantasy. Psychological bulletin vol 117 No 3, 469-496.

    Kuva: Sanna Aavaluoma, Venetsia 2010