Kerron sinulle kaiken
Simo Halisen käsikirjoittama ja ohjaama elokuva Kerron sinulle kaiken vuodelta 2013 on kertomus yhden ihmisen matkasta omaksi itsekseen. Sukupuolen korjaaminen syntymässä saadusta omaa kokemusta vastaavaksi on pitkä matka, joka voi sisältää monia kipeitä menetyksiä. Oman elämän ja identiteetin rakentaminen jatkuu myös lääketieteellisen korjausprosessin jälkeen.
Keskustelu sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuudesta herättää voimakkaita tunteita ja reaktioita niin yksityishenkilöiden, terveydenhuollon ammattilaisten kuin yhteiskunnan päättäjienkin keskuudessa. Sen sijaan, että voisimme keskusteluilla pyrkiä kuulemaan, kunnioittamaan ja ymmärtämään ihmisen yksilöllistä kokemusmaailmaa, keskustelut kärjistyvät kannanottoihin sukupuoliristiriitaa kokevan kokemuksen aitoudesta tai syistä, jotka siihen ovat johtaneet. Teeman käsittely taiteen keinoinkin on herkkä alue, sillä on esitetty, että seksuaalivähemmistöön kuuluvan roolissa voisi olla vain kyseiseen vähemmistöön kuuluva henkilö. Elokuva Kerron sinulle kaiken on saanut kritiikkiä erityisesti sivuroolihenkilöiden asenteellisuudesta. Niiden kautta näyttäytyy kuitenkin edelleen keskuudessamme elävät ennakkoluulot ja asenteet. Kiitos Simo Haliselle rohkeudesta aiheen käsittelyyn jo kymmenen vuotta sitten! Yksikään ihminen ei edusta kaikkia omaan viiteryhmäänsä kuuluvia, olipa kyse kansallisuudesta, ammatista, sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntautumisesta. Siten ei yksikään elokuvakaan kerro teemastaan totuutta, vaan yhden fiktiivisen näkökulman. Jokainen tarina ansaitsee tulla kuulluksi rikastamaan ymmärrystämme ihmisyydestä ja jokaisen ihmisen ainutkertaisuudesta. Tässä elokuvassa Maarit pyrkii kertomaan kaiken itsestään, ei sukupuolesta tai sen korjaamisesta.
Mauri tiesi jo viisivuotiaana olevansa tyttö – ja hän tunsi silloin, että tämä tieto tulisi salata kaikilta. Vartuttuaan hän yritti elää miehen elämää, meni vapaaehtoisena armeijaan ja nuorena naimisiin. Hän rakasti vaimoaan ja tytärtään, mutta samalla tiesi pettävänsä itseään. "Kaipasin kosketusta mutta kukaan ei voinut koskettaa mua, koska sitä ruumista, jota piti koskettaa, ei ollut olemassa". Hän ei kuitenkaan koskaan halunnut parantua tunteistaan, ainoastaan ruumiistaan. Transprosessi, matka Maurista Maaritiksi korjasi sukupuolen mutta rikkoi entisen elämän ja sen ihmissuhdeverkoston.
Maarit on koulutukseltaan sosiaalityöntekijä ja hän on toiminut yli kymmenen vuotta koulukuraattorina. Tällä hetkellä hän työskentelee siivoojana, sillä työnhaussa rehellisyys omasta tilanteesta on pysäyttänyt mahdollisuudet saada kolutusta vastaavaa työtä. Maarit haaveilee vielä jonakin päivänä omaan ammattiinsa palaamisesta ja muiden auttamisesta. Hän haaveilee myös löytävänsä miehen ja voivansa korjata suhteensa tyttäreensä Pinjaan. Transprosessiin liittyvän psykoterapian päättyessä psykoterapeutti kannustaa Maaritia toimimaan rohkeasti unelmiensa toteutumiseksi.
Ihmisen identiteetin muutos haastaa niin perheen kuin laajemman yhteisön tunteet. Pienellä paikkakunnalla elämä transsukupuolisena voi olla vaikeaa, tai mahdotonta. Maurin vaimo Pirjo ei halua olla missään tekemisissä Maaritin kanssa ja kieltää tämän yhteydenpidon myös tyttäreensä Pinjaan. Kun Maaritin kotiseudulla nuori poika tekee itsemurhan, poliisi ottaa Maaritiin yhteyttä. Maaritista on liikkunut monenlaisia puheita hänen muutettuaan etelään. Tilanne, jossa Maarit oli työssään rippileirillä lohduttanut kotiolojensa vuoksi ahdistunutta ja itkevää poikaa, tulkittiin pojan seksuaaliset rajat ylittäneeksi. Maaritin oletettu epäasiallinen käytös nähtiin syynä pojan kuolemaan.
Yksi Maaritin työpaikoista on psykoterapeutti Anna-Liisan vastaanotto. Kun Anna-Liisa joutuu yllättäen lähtemään sairauskohtauksen saaneen isänsä luo Espanjaan, vastuu vastaanottotilan sulkemisesta jää Maaritille. Siivottuaan tilan Maarit sovittaa Anna-Liisan vastaanotollaan säilyttämiä vaatteita ja eläytyy psykoterapeutin rooliin. Avoimesta ovesta vastaanotolle tulee Anna-Liisan potilaan, Juulian puoliso Simo, joka haluaisi keskustella aviokriisistään. Hetken mielijohteesta Maarit esittäytyy Anna-Liisan kollegana, keskustelee Samin kanssa ja sopii tämän kanssa seuraavan vastaanottoajan.
Kun Sami kertoo olevansa jalkapallovalmentaja, Maarit kertoo pelanneensa itsekin aiemmin miesten liigassa. Maarit ihastuu mieheen, joka kertoo haavoittuvuudestaan, seksuaalisesta herkkyydestään ja kaipuustaan rakkauden ja seksin yhdistymiseen. Toisen tapaamisen päätteeksi Maarit tunnustaa, ettei ole psykoterapeutti, pyytää Samilta anteeksi käytöstään ja toivoo, ettei tämä ottaisi enää häneen yhteyttä. Tapahtunut jää vaivaamaan Maaritia. Hän hakeutuu myöhemmin Samin jalkapallotreeneihin ja pyytää, ettei Sami ilmiantaisi häntä. Sami puolestaan pyytää Maaritilta apua opettajan tehtäväänsä terveystiedon seksuaalisuuskurssin suunnittelussa.
Maaritin ja Samin välillä syntyy seksisuhde. Maarit ihastuu vilpittömästi Samiin ja haluaisi rakentaa hänen kanssaan jotakin yhteistä, mutta Samilla on selvitettävänään oma parisuhteensa. Maaritin kysymys "Halusitko suhdetta mun, sekasotkun kanssa, koska olet itse ihan sekaisin" osuu melko oikeaan. Sami syyttää Maaritia rajattomuudesta, mutta todellisuudessa omien rajojensa ja suhteensa kanssa kriisissä ovat Sami ja Juulia. Maaritin ja Samin suhteen paljastuttua Juulialle Samin itsehillintä pettää. Hän vaatii Maaritia poistamaan kamerastaan heistä otetut kuvat, syyttää Maaritia avioliittonsa pilaamisesta ja hyökkää fyysisesti Maaritin kimppuun. Juulia puolestaan ajautuu seksisuhteeseen oppilaansa Teon kanssa, joka on myös Samin oppilas ja valmennettava.
Elokuva nostaa esiin monenlaisia pelkoja erilaisuutta kohtaan. Maaritin kotiseudulla häneen kohdistui epäilyjä ja pelkoja seksuaalisesta rajattomuudesta. Pirjo kokee suurta häpeää ja uskoo, ettei kukaan mies enää voi olla hänestä kiinnostunut. Pinjaa kiusataan koulussa. Sami toteaa, ettei Maarit voi koskaan olettaa ihmisten suhtautuvan itseensä tavallisesti. Sami pelkää Maaritilla olevan kielteinen vaikutus hänen valmentamiinsa nuoriin, joilla monilla on paineita itsensä kanssa. Sami arvostelee Maaritia rajattomuudesta ja hänen elämäänsä tunkeutumisesta, ikään kuin hän itse ei olisi toinen osapuoli kehittyneessä suhteessa. Juulia esittää Samille tosiasiana biseksuaalien olevan ihmisistä petollisimpia.
Psykoanalyytikko Alessandra Lemma (2013, 2014) pohtii ihmisen identiteetin ja ajan suhdetta sekä menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden mielessä yhdistymistä edellytyksenä tässä hetkessä elämiselle. Kirjoituksessaan "Present without past…" Lemma kuvaa transsukupuolisen ihmisen ajallisessa itsekokemuksessa tapahtunutta repeytymää. Identiteetin muuttuessa kokemukset itsestä eivät nivoudu yhteen. Annetussa ruumiissa eletyn elämän hyväksyminen osana omaa elämää matkalla kohti omaa koettua ruumista ja identiteettiä edellyttää kivuliasta psyykkistä työtä. Lemma korostaa transsukupuolisuuden moninaisuutta sekä hoidossa identiteettikokemuksen jatkuvuuden ja sen katkojen huomioimisen merkitystä sukupuolen ja seksuaalisuuden kysymysten lisäksi.
Maaritin elämässä asiat alkavat selvitä ja elokuvan viesti on toiveikas. Maarit etenee työnhaussa soveltuvuushaastatteluun. Esimies ja Maarit käyvät vaikeitakin kysymyksiä sisältävän keskustelun transprosessin mahdollisista vaikutuksista Maaritin kykyyn toimia turvakodin työntekijänä. Haastattelija kysyy "Vihaatko sinä miehiä? " Maaritin vastaus oman elämänsä kautta voivansa ymmärtää myös turvakodin asiakkaana olevia miehiä, ratkaisee. Maarit valitaan turvakodin työntekijäksi.
Kenties rohkein elokuvan hahmoista on Pinja. Maarit totesi tyttärelleen aiemmin ymmärtävänsä, ettei tämä voi enää suhtautua häneen isänä, mutta vakuutti olevansa suhteessa Pinjaan sama rakastava vanhempi kuin ennenkin. Pinja tiesi totuuden luokkatoverinsa Johanneksen itsemurhan syistä. Hän vei poliisilaitokselle kirjeen, jossa Johannes kirjoitti vaikeasta isäsuhteestaan ja kertoi Maurin olleen ainoa ihminen, joka häntä yritti auttaa. Äidiltään salaa Pinja matkustaa Maaritin luo kertomaan ikävien puheiden loppuneen. Maarit liikuttuu kyyneliin Pinjalta saamastaan julkisesta tuesta. Pinjan kommentti "Isä, sun meikit valuu" kertoo kaiken tarpeellisen heidän välillään vallitsevasta hyväksynnästä ja rakkaudesta.
Sanna Aavaluoma
Rooleissa
Maarit Majantie Leea Kleemola
Pirjo Marika Parkkomäki
Pinja Emmi Nivala
Sami Suutari Peter Frantzén
Juulia Holma Ria Kataja
Teo Alex Anton
Lähteet:
- Lemma A (2013). The body one has and the body on is: Understanding the transsexual´s need to be seen. Int. J Psychoanal (2013) 94:277-292. https://doi.org/10.1111/j.1745-8315.2012.00663.x
- Lemma A (2014). Present without past. The disruption of temporal integration in a case of adolescent transsexuality. s. 74-87 teoksessa Minding the Body. The body in psychoanalysis and beyond. Routledge