May December

17.03.2024

Todd Haynesin elokuva May December vuodelta 2023 on kertomus seksuaalisten rajojen rikkoutumisesta ja sen tuhoavista seurauksista. May december on termi, jolla kuvataan puolisoiden välistä suurta ikäeroa. Toukokuun luonnossa kaikki on voimakasta, idullaan eloon heräävää, kun taas joulukuun hiljaisuus sisältää lakastumisen, levon ja kuoleman. Sanotaan, että ikä on vain numero. Eri ikäisten pariskuntien liitot herättävät monenlaisia tunteita. Ikääntyvien miesten nuoret vaimot ovat hyväksyttävämpi ilmiö kuin ikääntyvien naisten nuoret kumppanit. Ikäerossa pohdituttaa elämänkokemus, iän myötä merkityksellisten asioiden muuttuminen tai osapuolten halu ja kyky seksuaalisuuden toteuttamiseen. Ikäerostaan huolimatta onnistuneista liitoista todetaan, ettei parin ikäeroa oikeastaan huomaa. Mitä suuremmaksi ikäero kasvaa, suhteeseen liitetään usein tiedostamatonta vanhemman kaipuuta, taloudellista hyötymistä tai eriasteista hyväksikäyttöä. Entä mistä kaikesta on kyse, kun suhteen osapuolista toinen on alaikäinen?

Vuonna 1990 Gracie oli naimisissa Tomin kanssa ja heillä oli kolme lasta, Billy, Cassidy ja George. 13-vuotiaan Georgen luokkatoveri Joe sai kesätyöpaikan lemmikkieläintarvikeliikkeestä, jossa Graciekin oli työssä. Gracien ja Joen välillä syntyi seksuaalinen suhde ja Gracie tuli raskaaksi. Gracie tuomittiin alaikäisen hyväksikäytöstä ja synnytti lapsen, Honorin vankeustuomionsa aikana. Gracien vapautumisen jälkeen pari avioitui ja he saivat vielä kaksoset, Charlien ja Maryn. Skandaalimainen suhde sai paljon tilaa lehtien palstoilla, mutta vuosien myötä asia unohtui. Elokuvan nykyhetkessä Gracie on 59-vuotias, Joe on 36-vuotias. Omillaan asuva Honor opiskelee yliopistossa ja 18- vuotiaat kaksoset ovat juuri valmistumassa lukiosta ja lähdössä yliopistoon. Joe on siirtymässä perheessään tyhjän pesän vaiheeseen 36-vuotiaana. Onko mahdollista, että Gracie ja Joe elävät tasavertaisessa suhteessa niin onnellisina kuin he päällepäin näyttävät?

Elokuvan päähenkilöiden kivulias ja realiteetit kieltävä tarina avautuu uudelleen arvioitavaksi, kun heistä ollaan tekemässä elokuvaa. Gracien roolissa nähtävä Elizabeth tulee osaksi perheen elämää ymmärtääkseen roolihahmoaan parhaalla mahdollisella tavalla. Elizabeth viettää aikaa Gracien, Joen ja heidän lastensa kanssa sekä haastattelee heidän lähipiiriään. Gracien ensimmäinen puoliso muistelee järkyttyneenä tapahtumia. Lakimies toteaa, ettei Gracie koskaan ymmärtänyt tehneensä rikoksen.

Elokuvassa erityisen puhutteleva on Joen hahmo. Hän on kuin aikuisen ruumiissa oleva nuori poika, joka suostuu Gracien kontrolloivaan kohteluun, olemaan kuin yksi perheen lapsista. Joe kerää puutarhasta monarkkiperhosen munia, kasvattaa niitä suuressa häkissä ja päästää ne perhosiksi kuoriutumisen jälkeen vapauteen. Ikään kuin Joe suojelisi munista toukiksi ja perhosiksi kehittyvissä uhanalaisissa olennoissa myös kehittyvää ja keskeneräistä itseään, joka ei koskaan päässyt vapauteen. Monarkkien kotona kasvatus niiden uhanalaisuudesta huolimatta on kielletty. Sen tekemällä Joe tiedostaa jonkin ei sallitun tapahtuneen myös itselleen ja itsekin eläneensä todellisuuden kieltämisen häkissä. Elokuvan edetessä Joe uskaltautuu haastamaan rajoja kuin nuoruusikäinen. Hän polttaa ruohoa poikansa kanssa ja pilvessä sisäisen kontrollin pettäessä romahtaa itkemään poikansa syliin. Joe antautuu seksuaaliseen hetkeen myös Elizabethin kanssa - suostumuksellisesti ja aikuisena, mutta kokee kuitenkin jälleen tulevansa käytetyksi. Lopulta Joe uskaltaa esittää Gracielle kysymyksen, josta on vaiettu 23 vuotta. "Mitä jos en kuitenkaan ollut valmis…" Oman murrosikänsä kynnyksellä Joe joutui astumaan vanhemmuuteen ja kasvamaan mieheksi Gracien rinnalla. Katsoessaan täysi-ikäisten lastensa koulusta valmistumisen riemua Joe murtuu itkuun, jossa ylpeys lapsista sekoittuu suunnattomaan suruun omasta elämättömästä nuoruudesta.

On ollut hämmentävää lukea May December -elokuvan arvioita, joissa Helsingin Sanomat mukaan lukien kytkee tarinan jopa otsikkotasolla pedofiliaan tai raiskaukseen. Lapsikohteisen seksuaalihäiriön, pedofiliankriteerit eivät täyty lapsiin kohdistuneissa seksuaalisissa teoissa ilman ensisijaista ja pitkäkestoista seksuaalisen kiinnostuksen kohdistumista lapsiin. Noin 55 % lapsikohteisiin seksuaalirikoksiin syyllistyneistä henkilöistä ei ole pedofiileja vaan aikuisia, joiden seksuaalinen kiinnostus kohdistuu ensisijaisesti aikuisiin, mutta seksuaaliset teot kohdistuvat eri syiden takia lapsiin. Pedofiliasta on kyse seksuaalisen kiinnostuksen kohdistuessa alle 12-vuotiaisiin. Kiinnostuksen kohdistuessa murrosiän saavuttaneisiin 13-15-vuotiaisiin, käytetään termiä hebefilia. (Nissinen 2020). Rikoslain mukaan seksuaalinen hyväksikäyttö tapahtuu, kun tekijä asemaansa hyväksikäyttäen taivuttaa jonkun itseensä alisteisessa tai määräysvallan alaisessa asemassa olevan seksiin tai seksuaaliseen tekoon. Kyseessä on törkeä seksuaalinen hyväksikäyttö, kun henkilö on sukupuoliyhteydessä alle kuusitoistavuotiaan lapsen kanssa. Raiskaus on tilanne, jossa väkivaltaa käyttämällä tai sillä uhkaamalla henkilö pakotetaan sukupuoliyhteyteen tai tekijä on sukupuoliyhteydessä tiedottomassa tai puolustuskyvyttömässä tilassa olevan kanssa. (Brusila 2020). Sisarusten välinen seksuaalinen väkivalta on usein heijastumaa perheen sisäisistä jännitteistä ja puuttuvan vanhemmuuden aiheuttamasta turvattomuudesta (www.suomendelfins.fi). Insestin kokenut voi kääntää syvät arvottomuuden kokemuksensa päinvastaiseksi ajattelemalla, että hän on erityisen haluttava. Kun insestin kokenut samaistuu pahantekijään, hän alkaa toimia myöhemmin samoin, hän voi vietellä ja käyttää toisia seksuaalisesti hyväksi. (Reenkola 2014)

Mitään pedofiliaan viittaavaa Graciesta elokuva ei kerro, eikä tiedetä oliko tilanne Gracien ja Joen välillä raiskaus. Sen sijaan elokuva on täynnä viitteitä Gracien omasta seksuaalisesta traumasta, ja sen kieltämisen seurauksena tapahtuvasta trauman toistumisesta Joen törkeässä hyväksikäytössä. Vanhemmaksi tulon myötä vanhempien omat eri ikävaiheisiin liittyneet kokemukset ja tapahtumat tulevat uudelleen koettaviksi lapsen kehityksen myötä. Myös kielletyt ja torjutut traumaattiset kokemukset aktivoituvat olosuhteiden muistuttaessa aiemmin koettua. Seksuaalinen kaltoinkohtelu ja insesti perheissä usein kielletään, sillä niiden kohtaaminen herättäisi liian voimakkaita ja sietämättömiä tunteita ja edellyttäisi menneiden traumojen työstämistä. Ihmismieli pyrkii kuitenkin pääsemään tavalla tai toisella selvyyteen omasta kohtalostaan. Valitettavasti salaisuudeksi jääneen seksuaalisen trauman kohdalla se merkitsee tilanteen uudelleen rakentumista uusissa suhteissa. Gracien vanhin lapsi kertoo Elizabethille lukeneensa äitinsä päiväkirjoja, joissa tämä kirjoittaa joutuneensa kahden isoveljensä seksuaalisesti hyväksikäyttämäksi 13-vuotiaasta eteenpäin. Tämän seksuaalisen trauman Gracie myöhemmin kieltää. Elokuvan tarinan mukaan Gracie oli perheensä kolmas lapsi ja hyväksikäyttö alkoi, kun hän oli 13-vuotias. Kun hänen oma kolmas lapsensa oli 13-vuotias, Gracie alkoi elää seksuaalisen trauman todellisuutta kohdistaen sen saman ikäiseen lapseen – ei omaan poikaansa vaan tämän ystävään.

Ulkoisesti vahvasta olemuksestaan huolimatta Gracie näyttää voivan psyykkisesti huonosti. Iltaisin ja yksin hän murtuu, itkee ja takertuu mieheensä. Kun Elizabeth rohkaisee Joeta irrottautumaan suhteesta ja lähtemään omaan elämäänsä, Joe vakuuttaa, ettei hänen hauras vaimonsa selviytyisi siitä. Gracie yrittää pitää itseään koossa kontrolloimalla kaikkia, erityisesti miestään, jota hän kohtelee edelleen kuin nuoruusikäistä lasta. Gracie on kiireinen tilausleivonnaisten teossa, todellisuudessa naapurusto tekee tilauksia säälistä ylläpitääkseen Gracien toimintakykyä.

Elokuvan toinen realiteettien hämärtymiseen liittyvät tarina on Elizabethin soluttautuminen osaksi Gracien ja Joen elämää. Hän ei pelkästään pyri ymmärtämään tulevaa roolihahmoaan, vaan alkaa sulautua osaksi häntä. Joen vietteleminen ja vanhan skandaalikohtauksen antaumuksella näytteleminen herättävät kysymyksen hänen omasta taustastaan ja sen mahdollisesta käsittelystä elokuvansa avulla.

Elokuvan taustalla on tositarina 1960-luvulla tapahtuneesta skandaalista, jossa 32-vuotias opettaja Mary Kay Letourneau käytti seksuaalisesti hyväksi yläkouluikäistä Faalua. Suhteesta syntyi kaksi lasta Faalun ollessa vielä alaikäinen. Heidän suhteensa jatkui vankeustuomion jälkeen vuoteen 2019, Letourneaun kuolemaan asti.


Sanna Aavaluoma

Rooleissa:

  • Gracie – Julianne Moore

  • Joe Yoo – Charles Melton

  • Elizabeth – Natalie Portman

Lähteet:

  1. Brusila Pirkko (2020) Etiikka ja juridiikka seksuaalilääketieteessä. Teoksessa Brusila, Kero, Piha ja Räsänen (toim.) Seksuaalilääketiede. Duodecim.

  2. Nissinen Jussi (2020) Seksuaalisuuden monimuotoisuus. Teoksessa Brusila, Kero, Piha ja Räsänen (toim.) Seksuaalilääketiede. Duodecim.

  3. Reenkola Elina (2014) Nainen ja häpeä. Minerva Kustannus oy.

  4. https://uutiskirje.suomendelfins.fi/a/s/48501179-9ee40e3b7a2ebb3a3771a347df01e9c3/888238