Tallulah
Sian Hederin vuonna 2015 käsikirjoittama ja ohjaama elokuva Tallulah on kertomus hylätyksi tulemisen ja hylkäämisen seurauksista. Se kertoo neljän eri sukupolvea edustavan naisen yksinäisyydestä ja yrityksistä löytää yhteys toiseen ihmiseen. Heidän yhteen kietoutuva tarinansa on myös toiveikas kertomus kohtaamisen ja luottamuksen mahdollisuuksista.
Margo on taloudellisesti hyvin toimeentuleva nainen. Hänen miehensä Stephen on hakenut avioeroa ja muuttanut pois parin yhteisestä kodista uuden kumppaninsa Andreaksen kanssa. Margo asuu edelleen asunnossa, joka on yliopiston Stephenille tarjoama työsuhdeasunto. Vaikka Stephenin tavaroiden keskellä eläminen on tuskallista, Margo ei muuta pois. Asunnosta luopuminen merkitsisi myös päättyvästä avioliitosta irrottautumista. Siihen Margo ei ole vielä valmis. Margon ja Stephenin yhteiset ystävät ovat hämillään tapahtuneesta ja etääntyneet Margosta. He pitävät Stephenin ratkaisua rohkeana. Aikuista poikaansa Nicoa Margo ei ole nähnyt kahteen vuoteen. Pojalleen antamansa luottokortin maksutapahtumat kertovat tämän vaihtelevista olinpaikoista.
Carolyn on naimisissa itseään huomattavasti vanhemman miehen kanssa. Carolynin läheiset pitivät liittoa onnenpotkuna. Vauraus ei kuitenkaan tuonut liittoon onnellisuutta. Carolyn toivoi lapsen tuovan myönteisen muutoksen parisuhteeseen. Äidiksi tulo oli Carolynille kuitenkin järkytys. Hän ei kokenut äidinrakkautta tai halua olla lapsensa kanssa. Perheeseen palkattiin lastenhoitaja. Carolyn on kyvytön huolehtimaan pienestä tyttärestään ja virittäytymään pienen lapsen maailmaan, tarpeisiin ja taitoihin. Alkoholisoitunut Carolyn on tullut miehensä tietämättä New Yorkiin tuulettumaan – lapsi mukanaan.
Äitinsä kanssa pieni Madison on jatkuvassa vaarassa ja itsensä varassa. Päihtynyt äiti on kiinnostuneempi shoppailemistaan lasten merkkivaatteista kuin hänestä. Madison taapertaa hotellihuoneessa alastomana ilman vaippaa. Hän tarttuu äitinsä olutpulloon ja pyrkii huoneen avoimelle parvekkeelle. Äiti ei siitä huolestu, ajattelee lapsen ymmärtävän ja oppivan sinne mennessään. Äiti on tuohtunut, kun hän pissaa lattialle, pitäisihän hänen jo osata mennä itse potalle.
Tallulah oli kuusivuotias, kun hänen äitinsä lähti kertomatta lähdöstään. Äiti jätti tyttärensä isälleen, jolla ei ollut suhdetta lapseen. Tallulahista kasvoi nuori nainen, jonka mielestä elämässä on parempi olla tarvitsematta ketään. Hän elää pakettiautossaan, hankkii elantonsa varastamalla ja etsimällä ruokaa jätteiden joukosta. Tallulah tutustui sattumalta Nicoon, jota naisen vapaa elämäntapa viehätti. Nico koki elämän äitinsä kanssa liian ahdistavaksi ja lähti äitiään hyvästelemättä Tallulahin matkaan. He rakastuivat ja olivat onnellisia. Kahden vuoden matkaelämän jälkeen Nicossa herää halu tavata jälleen äitinsä ja perustaa oma perhe. Nicon puheet vakiintumisesta saavat Tallulahin kauhun valtaan. Hän ajaa Nicon pois, mutta järkyttyy kun herätessään aamulla havahtuu Nicon todella lähteneen – hyvästelemättä niin kuin äitikin.
Tallulah päättää löytää Nicon ja aloittaa etsintänsä tämän äidin luota. Margo ei suhtaudu suopeasti ovensa taakse ilmestyvään epäsiistiin hahmoon, joka ilmoittaa olevansa Nicon tyttöystävä. Tallulah tulee jälleen torjutuksi. Hän jatkaa elämäänsä tuttuun tapaan pummilla. Hienostohotellin käytäviltä löytyy huonepalveluannosten jämiä syötäväksi. Erään hotellihuoneen ovi avautuu juuri kun Tallulah on sen kohdalla. Huoneen asukas, Carolyn, luulee Tallulahia hotellityöntekijäksi ja pyytää tämän sisään. Nousuhumalassa oleva Carolyn valmistautuu treffeille ja tarvitsee lapsenvahdin. Tallulah suostuu saadessaan tehtävästään runsaan rahallisen korvauksen. Vaikka Tallulahilla ei ole kokemusta lapsista, hän ymmärtää pikku Madisonin olevan heitteillä. Tallulah pitää illan tytöstä hyvää huolta. Carolyn palaa vahvassa humalatilassa ja sammuu vuoteelleen. Tallulahin yritys poistua saa pikku Madisonin hätääntymään ja tavoittelemaan hänen läheisyyttään. Lapsen hätä koskettaa Tallulahissa olevaa hylättyä lasta. Hän haalii kokoon lapsen tavaroita ja poistuu hotellista lapsi mukanaan.
Carolyn herää humalastaan ja ymmärtää mitä on tapahtunut. Ajatus lapsen menettämisestä havahduttaa hänet, mutta samaan aikaan hänen huolenaan ovat miehen reaktiot tapahtuneeseen. FBI käynnistää lapsen etsinnät ja lastensuojelu alkaa selvittää Carolynin kykyä vanhemmuuteen. Hotellin turvakameroiden kuvat Tallulahista ja Madisonista leviävät iltapäivälehtiin ja TV-uutisiin.
Tallulah lähestyy uudelleen Margoa ja kertoo nyt Madisonin olevan Nicon lapsi. Ristiriitaisin tuntein Margo ottaa Tallulahin ja Madisonin luokseen. Naiset alkavat tutustua toisiinsa. Pienen lapsen hoitaminen avaa heissä molemmissa myös mahdollisuuden herkkyyteen ja oman elämäntilanteen ja tarpeiden tarkasteluun. Stephen ja Andreas haluavat tavata Tallulahin ja kutsuvat naiset luokseen. Stephen epäilee nuoren naisen motiiveja ja kytkeytymistä poikansa katoamiseen.
Nico palaa kaupunkiin äitinsä luo ja löytää myös Tallulahin. Madisonin sairastuessa Tallulah vie hänet sairaalaan, mutta ei osaa vastata lapsen terveydentilaan liittyviin kysymyksiin. Nico ymmärtää Tallulahin rikkeen vakavuuden. Hän pyytää tätä katoamaan ja lupaa sanoa löytäneensä lapsen hylättynä. Tallulah soittaa Margolle ja kertoo sijaintinsa. Pian sairaalassa ovat kaikki; poliisit, Madisonin vanhemmat ja Margo. Lapsi palautetaan vanhemmilleen ja Tallulah pidätetään. Margo lupaa auttaa ja saada Tallulahin kotiin.
Tarinan toivo on Margon ja Tallulahin välisessä suhteessa. Margossa Tallulah löysi elämästään puuttuneen äidin, jolta on mahdollista ottaa vastaan hyvää ja realiteetteja, äidin, johon voi tukeutua ja jolle voi kertoa häpeällisenkin totuuden. Äidin tavoin Margo oikaisi Tallulahin käsityksiä tekonsa oikeutuksesta vääräksi ja silti luvaten pysyä tämän elämässä.
Suomessa juuri tapahtunutta lapsikaappausta Yle:lle kommentoineet asiantuntijat Hannu Lauerma ja Alo Jüriloo toteavat lapsikaappausten useimmiten liittyvän huoltajuuskiistoihin. Kun sieppaaja on tuntematon, ovat motiivit usein huoltajuuskiistoja synkemmät, kuten lunnasvaatimukset, seksuaalinen väkivalta tai halu murhata lapsi. Tallulahin tarve saada pieni lapsi turvaan oli terve, mutta hänen impulsiivinen tekonsa ei ollut kypsä. Hänen omavaltaisen toimintansa motiivit kumpusivat toisiinsa sekoittuneista sietämättömistä omista hylkäämiskokemuksista, lapsen heitteillä olon tunnistamisesta sekä miesystävän esittämän lapsitoiveen myötä heränneistä omaan mahdolliseen vanhemmuuteen liittyvistä torjutuista peloista ja toiveista. Teko merkitsi myös oman sisäisen lapsen pelastamisyritystä. Kypsä aikuinen olisi tilanteessa ottanut yhteyttä poliisiin tai sosiaaliviranomaisiin.
Mielenkiintoisen osan elokuvassa saavat Tallulahin ja Margon fantasiat lentämisestä. Nicon lähtöyönä Tallulah piti unessaan epätoivoisesti autonsa takaoven kahvasta kiinni – tietäen leijuvansa avaruuteen, jos irrottaisi. Elokuva päättyy hetkeen, jossa Margo makaa nurmikolla ja alkaa nousta ilmaan. Puiden latvojen korkeudessa hän lopulta tarttuu vahvasti puun oksaan. Mitä lentäminen heille merkitsi? Mistä he pakonomaisesti pitivät kiinni? Mihin he eivät uskaltaneet tarttua? Kenties fantasia kertoi tasapainon etsimisestä elämän tosiasioiden hyväksymisen, asioiden hallinnan kokemuksen sekä luottamuksen ja heittäytymisen välillä? Fontanan (1977) mukaan painovoiman unessa uhmaaminen auttaa unennäkijää pakenemaan maassa kiinni pitäviä arkihuolia ja muistuttavat näkijäänsä hänen henkisistä kyvyistään ja mahdollisuuksistaan.
Sanna Aavaluoma
Rooleissa
Tallulah - Elliot Page (Ellen Page)
Margo - Allison Janney
Nico - Evan Jonigkeit
Carolyn - Tammy Blanchard
Russel - Fredric Lehne
Madison - Evangeline Ellis, Liliana Ellis
Lähteet
Fontana David (1997). Uniopas. Vapauta alitajunnan voimat käyttöösi. WSOY.
Hallamaa Teemu (2023): Hannu Lauerma: Vauvojen sieppaikset ovat erittäin harvinaisia, eikä Huittisten tapaukselle löydy vertailukohtaa Suomesta. YLE 1.10.2023 https://yle.fi/a/74-20052791