Täydelliset äidit 

29.01.2023

Anne Fontainen vuonna 2013 ohjaama elokuva Perfect Mothers perustuu Doris Lessingin 85-vuotiaana kirjoittamaan novelliin The Grandmothers. Elokuvan alkuperäinen nimi oli Adore. Se on julkaistu myös nimillä Adoration, Two mothers ja Perfect Mothers. Kertomuksen ja elokuvan saamat nimet antavat viitteitä tarinan ydinteemoihin. Se kertoo sukupolvien ja seksuaalisten rajojen sekoittumisesta ja rikkoutumisesta, jumaloinnin seurauksena tapahtuvasta omistamisen halusta, kyvyttömyydestä sallia lasten eriytyminen ja itsenäistyminen sekä oman ikääntymisen kieltämisestä.

Elokuvan keskeinen näyttämö on hiekkaranta, meri, kauemmas rannasta ankkuroitu laituri, sekä hautausmaa, josta tämä kaikki näkyy. Elokuva alkaa ja päättyy lauttalaiturille, joka on kuin vapaana vastuusta ja realiteeteista kelluva paratiisi, jossa kaikki muuttuu sallituksi. Elokuvan alussa kaksi tyttöä ui laiturille ja maistelee laiturin sisään piilotettua alkoholia. Elokuvan loppukuvassa lautalla auringosta nauttii kaksi pariskuntaa.

Lapsuuden sydänystävät Lil ja Roz varttuvat naapureina meren rannalla. Heidän ystävyytensä ja elämänsä muodostuu intensiiviseksi ja saman rytmiseksi. He menevät naimisiin ja tulevat äideiksi samaan aikaan. Myös heidän pojistaan tulee keskenään parhaat ystävät. Nelikko tiivistyy, kun ensin Lilin puoliso kuolee auto-onnettomuudessa ja Rozin puoliso saa työpaikan Sydneystä. Äitien ja poikien yhdessäolo alkaa muistuttaa yhä enemmän kaveruutta. Poikien varttuessa äidit ihailevat rannalla poikiensa täydellisiä vartaloita verraten heitä nuoriin jumaliin.

Lil, Ian, Roz ja Tom viettävät yhdessä iltaa juoden viiniä ja tanssien. Äidit katselevat nuoruuskuviaan kikatellen ja kertovat pojilleen omien rintojensa kehityksestä. Illan päättyessä Lil palaa kotiinsa, Ian jää auttamaan vahvasti humaltuneen Tomin nukkumaan ja jää samalla talon vierashuoneeseen yöksi. Rozin varmistaessa onko Ianilla kaikki tarvitsemansa ennen nukkumaan menoa Ian suutelee Rozia ja tilanne etenee seksiin. Yöllä Tom näkee äitinsä tulevan nukkuvan Ianin huoneesta, hämmentyy ja lähtee Lilin luo. Havahtuminen äitinsä ja ystävänsä seksisuhteeseen antaa Tomille luvan lähestyä Liliä. Kuullessaan tapahtuneesta Lil järkyttyy ja ensin torjuu Tomin lähestymisyritykset. Tom jää kuitenkin Lilin luo ja aamun valjetessa myös he päätyvät seksiin.

Lil ja Roz ovat ristiriitaisissa tunnelmissa. Toisaalta he kokevat tekevänsä väärin, ja vannottavat toisilleen, ettei tilanne saa toistua. Samalla he toteavat, etteivät pysty lopettamaan suhteitaan poikiin. Parit ovat rakastavaisina toistensa seurassa, mutta salaavat suhteensa muilta.

Harold on mennyt Sydneyssä uudelleen naimisiin ja saanut lapsen uuden puolisonsa Mollyn kanssa. Harold järjestää Tomille töitä musikaalin ohjaajana. Tom rakastuu musikaalin pääroolin esittäjään Maryyn. Myös Ian pyrkii sopeutumaan muuttuneeseen tilanteeseen ja alkaa seurustella Hannahin kanssa. Tom ja Mary sekä Ian ja Hannah menevät naimisiin, molemmat parit saavat tyttären ja tilanne näyttää asettuneen uomiinsa. Lil ja Roz sanovat haluavansa tulla täydellisiksi anopeiksi ja täydellisiksi isoäideiksi.

Poikien lomaillessa perheineen äitiensä luona he juhlivat. Humaltunut Tom sanoo tarvitsevansa raikasta ilmaa selvitäkseen humalasta, mutta ulkoilun sijaan meneekin Lilin luo. Ian näkee heidän intiimin hetkensä ja palaa kiihtyneenä muiden luo paljastaen totuuden. Mary ja Hannah järkyttyvät, ottavat lapset mukaansa ja lähtevät ilmoittaen, ettei Ianilla ja Tomilla ole mitään oikeuksia tavata lapsiaan. Lil tunnustaa Rozille jatkaneensa suhdetta Tomin kanssa. Maryn, Hannahin ja lasten lähdettyä Roz toteaa, etteivät he taida tulla takaisin. Elokuva päättyy tutulle meressä kelluvalle laiturille, jossa Lil, Tom, Ian ja Roz makaavat auringossa.

Minkälainen on täydellinen äiti? Täydellisyyttä voidaan tarkastella monin tavoin. Se voi merkitä jatkuvaa ja aukotonta tyydytyksen mahdollistamista. Ajatus toisen täydellisestä tyydyttämisestä tyydyttymisestä on ahdistava, tunkeutuva ja omistava. Täydellisessä tyydytyksessä tarpeen ilmaisulle ei jää tilaa eikä halun ja kaipuun kehittymiselle mahdollisuutta. Myöskään tyytyminen tai rajallisuuden hyväksyminen ei tule siinä mahdolliseksi. Donald Winnicottin käsite riittävän hyvä äiti tarkoittaakin äitiä, joka kykenee virittäytymään lapsen tarpeisiin tavalla, jossa lapsi saa tunnistaa ja ilmaista tarpeensa ennen sen tyydyttymistä ja voi kokea siedettävää turhautumista ja pettymystä.

Vanhemmuudessa siirtyy eteenpäin oma saatu vanhemmuus tai sen puute sekä kehityksellisten kysymysten keskeneräisyys. Terveen narsismin kehittymisen kannalta on tärkeää, että lapsi saa kokea olevansa ihana ja täydellinen. Terve pieni lapsi onkin kuvitelmissaan kaikkivoipa. Tämän kokemuksen tulisi vähitellen realisoitua rakastavalla tavalla, jossa lasta autetaan hänen pettymystensä ja raivonsa kanssa niin, että kokemus omasta arvosta ja rakkaudesta säilyy. Siedettävän pettymyksen sisällyttäminen tyydytykseen mahdollistaa vähitellen rajallisuuden hyväksymisen. Oidipaalikehityksen tuloksena syntyy sukupolvien ja perheen sisäiset rajat niin mielessä kuin todellisuudessakin. Sen onnistuessa lapsi hyväksyy oman pienuutensa ja roolinsa suhteessa vanhempiin muodossa, jossa ei voi omistaa tai kontrolloida heitä.

Lil ja Roz eivät voi hyväksyä eroa sukupolvien välillä. He tarkkailevat vanhenemisen merkkejä itsessään. Roz sanoessa Ianille, ettei tämä saa enää kauaa nähdä häntä alastomana, Ian vakuuttaa, ettei anna Rozin vanhentua koskaan. Ravintolan baaritiskillä Lilille flirttaileva mies hämmentyy kuullessaan Ianin ja Lilin olevan äiti ja poika, jolloin Lil toteaa saaneensa Ianin 3-vuotiaana.

Vanhemman ja lapsen tuleminen parhaiksi kavereiksi ei kerro hyvästä vanhempi-lapsi suhteesta. Vanhemman mielen prosessit valuvat lapsen kannettaviksi eikä kehittyvä lapsi saa tilaa omalle yksityisyydelleen. Lapsista tuli heidän omaisuuttaan ja he myös täyttivät lastensa toiveet saada äiti kokonaan itselleen. Poikiensa avioiduttua äidit totesivat surullisina "Tämä on se hetki, jota olemme pelänneet, meidän on vetäydyttävä. Meistä tulee kunniallisia kansalaisia." Päätös ei kuitenkaan kestänyt. Lilin ja Tomin suhde jatkui Tomin avioliitosta huolimatta. Lil peruste suhteen jatkumiselle oli tarve saada tietää onko tunne vielä olemassa. Se kertoo suhteessa olon tavasta, jossa itsen ja toisen pysyvyys ei mielessä ole syntynyt.

Onko elokuvassa kyse insestistä? Esko Varilo ja Leena Linna (1992) määrittelevät insestin sellaiseksi seksuaaliseksi toiminnaksi, joka tapahtuu aikuisen ja lapsen välillä ja aikuisen ehdoilla tilanteessa, jossa on olemassa muunkinlainen tunne- ja sosiaalinen sidos. Lil ja Roz kasvattivat poikansa pitkälti kahdestaan kuin perheenä. Naisten intensiivinen suhde herätti ulkopuolisissa ja hetkittäin heissä itsessäänkin kysymyksiä omasta seksuaalisesta suuntautumisestaan ja suhteestaan. 21- vuotias Ian sanoo Rozin olleen hänelle aina kuin toinen äiti.

Myöhäisen murrosiän aikana persoonallisuuden rakenteet vahvistuvat, harkintakyky ja suunnitelmallisuus lisääntyvät ahdistuksen ja hämmennyksen väistyessä. Ikävaiheeseen kuuluu raju, rohkea, kokemuksia janoava ja uusia alueita valloittava suhtautuminen seksuaalisuuteen. (Aalberg & Siimes 1999). Lil ja Roz loivat vahvasti seksuaalisesti latautuneen tunnelman suhteissaan poikiinsa. He käyttivät lapsiaan tuhoavalla tavalla sitomalla heidät psyykkisesti itseensä ja estäen ikätasoisten suhteiden kehittymisen ja niiden synnyttyä säilymisen.

Perfect Mothers on kuin seksuaalisten fantasioiden todentumaa. Kehittyvä lapsi haluaa omistaa vanhempansa. Aikuistuva lapsi herättää myös vanhemmissa seksuaalisia tunteita. Lil ja Roz halusivat antaa lapsilleen kaiken ja saada heiltä kaiken. Mielikuvat ja tunteet eivät heille riittäneet, vaan ne muuttuivat todellisuudeksi. Vaikka biologista sidettä Lilin ja Tomin tai Rozin ja Ianin välillä ei ole ja seksisuhteet heidän välillään alkoivat poikien ollessa juridisesti täysi-ikäisiä, Lil ja Roz ovat edustaneet toistensa pojille psyykkistä ja sosiaalista vanhemmuutta koko heidän elämänsä ajan.

Sanna Aavaluoma

Rooleissa:

  • Naomi Watts - Lil
  • Robin Wright - Roz
  • Xavier Samuel - Ian
  • James Frecheville -Tom
  • Ben Mendelsohn - Harold
  • Sophie Lowe - Mary
  • Jessica Tovey - Hannah

Lähteet:

  1. Aalberg V, Siimes M. Lapsesta aikuiseksi: kypsyminen mieheksi ja naiseksi. Helsinki: Nemo, 1999.
  2. Aavaluoma Sanna (2020). Kieli pitkällä. Teoksessa Elämä SuhteelliSeksi. Kirjoituksia psykoseksuaalisuudesta. Suhteessa Oy 183-187
  3. Varilo Esko ja Linna Leena: Insesti ja yhteisö. Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim 1992;108(3)203
  4. Winnicott Donald (1971 / 2005): Playing and reality. Routledge