Täydelliset vieraat

03.08.2025


Paolo Genovesen elokuva Perfetti sconosciuti (2016) on päässyt Guinnesin ennätyskirjaan elokuvana, josta on tehty yli 20 uudelleenfilmatisointia. Kansallisia versioita tarinasta on nähty jo Norjassa, Tanskassa, Islannissa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Kreikassa, Puolassa, Alankomaissa, Romaniassa, Turkissa, Intiassa, Armeniassa, Libanonissa, Meksikossa, Japanissa, Korean tasavallassa, Kiinassa, Vietnamissa, Indonesiassa, Venäjällä sekä slovakialaistšekkiläisenä yhteistuotantona. Nyt listaan voidaan lisätä Suomi. Katsoin tätä kirjoitusta varten viisi elokuvasta tehtyä versiota; alkuperäisen italialaisen Perfetti sconosciuti (Paolo Genovese 2016), ranskalaisen Le Jeu, (Fred Cavayé 2018), ilman tekstitystä libanonilaisen Ashab wala Aas (Wissam Smayra 2022), tanskalaisen Hygge! (Dagur Kári 2023) ja suomalaisen Täydelliset vieraat (Rike Jokela 2025). Tanskalaista lukuun ottamatta muut ovat melko tarkkoja kopioita alkuperäisestä yksityiskohtineen. Mikä tekee elokuvasta niin kiinnostavan, että siitä on tehtävä versio omalla kielellä - mielestäni täydellisen alkuperäisen kopioksi?

Elokuvan suomenkielinen nimi Täydelliset vieraat on onnistuneempi kuin alkuperäisen suomennos Salaisuuksien illallinen. Ystäväpariskunnat näyttävät ulkoisesti täydellisiltä, illallinen kaikkine ruokalajeineen hipoo täydellisyyttä – sosiaalisesta mediasta tuttua kuvastoa, jossa elämän säröt eivät saa tilaa. Kukaan ei kuitenkaan tunne kokonaan ystäviään, kumppaniaan tai edes itseään. Alkuperäisen elokuvan lisäksi suomalaisessakin versiossa käytetty Gabriel Garcia Márquezin sitaatti "Jokaisella on kolme elämää – julkinen, yksityinen ja salainen" johdattelee hyvin elokuvan teemoihin. Julkinen elämä on kaikkien tiedossa, edellistä haavoittuvampi yksityinen elämä jaetaan perheen ja ystävien kanssa. Salaiseen elämään kuuluvia toiveita, odotuksia ja kokemuksia eivät aina tiedä läheisetkään. Osin tiedostamattomana se voi olla salainen ihmiselle itselleenkin.

Elokuvan tarinan lähtökohta on yksinkertainen. Ystävät kokoontuvat viettämään yhteistä iltaa hyvän ruoan ja viinin merkeissä. Erityispiirteen iltaan tuo kuunpimennys, joka johdattelee katsojan mielen tiedostamaan piiloon jäämisen, peittymisen ja jälleen näkyväksi tulon teemoja. Salaisuudet ja yksityisyyden paljastuminen on aina kiehtonut ihmistä. Yksi ystävistä ehdottaakin seurueelle modernia versiota pullonpyörityksestä, peliä, jossa kaikki laittavat kännykkänsä pöydälle näyttö ylöspäin. Kaikki puhelimeen tulevat viestit luetaan ääneen ja puhelut kuunnellaan kaiuttimen kautta. Kuten arvata saattaa, piilossa pidetyt asiat paljastuvat seurueelle yksi toisensa jälkeen. Salaisuuksien kirjo sisältää rintojen suurennusleikkauksen, nettisuhteen, rinnakkaissuhteen, seksuaali-identiteetin ja psykoterapiassa käymisen. Salaisuudet avaavat tarkasteltavaksi häpeää, parisuhteessa koettavaa kateutta, riittämättömyyden ja kelpaamisen kysymyksiä.

Genovesen alkuperäiselokuva nähtiin vuoden 2019 Suhteessa Elävät Kuvat -elokuvaseminaarissa, jonka teema oli Suojaavat ja satuttavat salaisuudet. Seminaarilehden pääkirjoitukseen kirjoitin seuraavasti: Suojaavilla salaisuuksilla joko valmistellaan jotakin mukavaa yllätyksenomaista, tai jätetään kertomatta sellaista, jota toisen ei tarvitse tietää. Joskus suojaava salaisuus voi jopa pelastaa jonkun hengen. Satuttavat salaisuudet puolestaan estävät tiedon ulkopuolelle jäävää elämästä omaa elämäänsä vapaana. Ne estävät, rikkovat ja tuhoavat hyvää elämässä. Kielletyt ja torjutut tunteet vaikeuttavat elämää ja läheisiä suhteita. Salatut tapahtumat voivat vääristää todellisuutta. Salaisuuksia voidaan tarkastella myös aikaulottuvuudella – menneistä sukupolvista tuleviin sukupolviin. Perhesalaisuudet ovat voineet syntyä edellisten sukupolvien elämäntapahtumien ja elämän ratkaisujen myötä. Puolisoiden eletty elämä ennen heidän yhteistä parisuhdettaan voi sisältää kahdenlaisia salaisuuksia. Kaikkea puolison menneisyydestä ei voi tietää. Joitakin asioita voidaan tietoisesti jättää kertomatta. Parisuhteen sisällä jatkumo yksityisyyden, yhteisen ja julkisen välillä tai jatkumo jaetun, peitellyn, salatun ja valehdellun välillä ei aina ole helposti tunnistettavissa ja määriteltävissä. Päätös syyllisyyttä tai häpeää herättävän tapahtuman salaamisesta tai julkistamisesta on eettinen kysymys, jonka ratkaisu vaikuttaa myös tulevien sukupolvien elämään."

Elokuvassa illan isäntä on käynyt jo puoli vuotta yksilöpsykoterapiassa kertomatta siitä puolisolleen, joka on psykoterapeutti. Keskeinen psykoanalyyttisen psykoterapian tavoitteista on auttaa ihmistä tutkimaan ajatuksiaan, tunteitaan, kokemuksiaan ja suhteitaan sekä tulemaan vähitellen enemmän tietoiseksi sisäisestä maailmastaan. Tietoiseksi tuleminen avaa ihmisen halun kuunnella alati muuttuvaa sisäistä maailmaansa. Psykoterapia on yksityistä ja intiimiä, mutta vaikuttaa aina parisuhteeseen. Psykoterapian ansiosta tapahtuva muutos muuttaa myös parisuhteen dynamiikkaa ja herättää usein kokemuksia jostakin ulkopuolelle jäämisestä tai pohdintaa siitä, mitä puoliso psykoterapeutilleen kertoo. On tärkeää, että ihminen saa säilyttää psykoterapiaprosessinsa sisällön yksityisenä, omana matkanaan. Se, ettei mies kertonut puolisolleen prosessin alkamisesta herättää kuitenkin monenlaisia kysymyksiä.

Yksi elokuvan surullisista teemoista on erilaisuuden pelko ja hyväksymisen vaikeus. Pepe on salannut homoseksuaalisuutensa ystäviltään, suomalaisessa versiossa myös veljeltään Leolta. Identiteetin paljastuminen tai epäilys siitä on johtanut opettajan työpaikan menettämiseen. Häpeä saa aikaan selittelyjä niin työsuhteen päättymisestä kuin mystisestä tyttöystävästä, joka sairastui eikä siksi voinut tulla mukaan illanviettoon. Leo saa joka ilta puhelimeensa alastonkuvan salatulta naisystävältä. Vaimolleen paljastumisen pelossa Leo ehdottaa Pepelle puhelimien vaihtoa, eihän ketään haittaa, jos alastonkuva tulee pitkään sinkkuna olleen Pepen puhelimeen vielä porukalle tuntemattomalta naisystävältä. Valokuvaviestin lisäksi Pepe saa lukuisia suhteen laadun paljastavia viestejä miesystävältään. Puhelimien vaihtamisen vuoksi muut luulevat Leon olevan homoseksuaali ja erityisesti Simo osoittautuu todelliseksi homofoobikoksi. Kun viestien todelliset vastaanottajat selviävät kaikille, Pepe toteaa, ettei aio tulevaisuudessakaan esitellä rakastaan tälle suvaitsemattomalle joukolle. Järkyttävää oli suvaitsemattomuuden paljastuminen myös suomalaisen elokuvan kutsuvierasnäytännössä. Sali oli revetä katsojien naurusta tilanteissa jossa "väärää miestä luultiin homoksi".

Kenties kaunein elokuvan kohtauksista on illan isännän ja teini-ikäisen tyttären välinen puhelinkeskustelu, jossa tytär pyytää isältään neuvoa päätökseen jäädäkö yöksi poikaystävän luo. Isä tiedostaa mahdollisuutensa kieltää tytärtään ja vaatia häntä palaamaan yöksi kotiin. Sen sijaan hän toisaalta sanoo toivovansa, ettei tytär jäisi, onhan tällä vielä elämässään aikaa. Isä toteaa päätöksen olevan yksi tyttärensä elämän merkityksellisimmistä päätöksistä. Hän rohkaisee tytärtään kuuntelemaan rehellisesti itseään ja kieltäytymään, mikäli suostuisi vain poikaystävän mieliksi, mutta jäämään, mikäli ajatus jäämisestä jättää hymyn hänen kasvoilleen. Vaimo, jolle tytär valehteli olevansa tyttökaverin luona, kykenee sanomaan miehelleen tämän hoitaneen puhelun hyvin, vaikka samalla ymmärtää, ettei luottamus hänen itsensä ja tyttären välillä ole vahva.

Kuuhun liittyvä maagisuus kääntää myös elokuvan lopun asetelman päälaelleen. Illan päätteeksi kuu taivaalla on jälleen kirkas ja täysi. Eroon, riitoihin ja kriiseihin elokuvan aikana päätyneet parit astelevat ulos isäntäperheen talosta kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Jokainen palaa oman salaisuutensa pariin paljastamatta sitä toisilleen. Illan isäntä epäröi elokuvan alussa kännykkäpeliin ryhtymistä. Kun hänen vaimonsa kysyy talon tyhjennyttyä syytä pelistä kieltäytymiselle, hän vastaa "Koska olemme hauraita. Kuka enemmän, kuka vähemmän. Tästä (matkapuhelin) on tullut musta laatikko. Koko elämä on tässä. Ehkä liiankin kanssa. Sillä leikkiminen on väärin." Kenties tässä repliikissä on vastaus kysymykseeni vielä yhden version tarpeellisuudesta. Toivottavasti sen kuuleminen omalla äidinkielellä pysäyttää katsojan pohtimaan oman elämänsä mustaa laatikkoa.

Sanna Aavaluoma


Rooleissa

  • Karoliina - Pirjo Lonka

  • Valtteri - Pekka Strang

  • Pinja - Malla Malmivaara

  • Simo - Joonas Saartamo

  • Eeva - Laura Birn

  • Leo - Jani Volanen

  • Pepe - Hannu-Pekka Björkman