Toinen näytös

13.08.2023

Mårten Klingbergin vuonna 2023 ohjaama, Anna Heinämaan ja Vera Kiiskisen käsikirjoittama, 11.8. ensi-iltansa saanut elokuva Toinen näytös on kertomus suurten elämänmuutosten jälkeen uuden identiteetin löytämisestä ja uskalluksesta elää omaa elämäänsä. Itsenäistyminen, rakastuminen, avioero, eläkkeelle jääminen ja sairastuminen ovat suuria käännekohtia, joissa elokuvan hahmoille mahdollistuu elämässä toinen näytös, vaikka jo pelkäsi kaiken päättyvän.

Harald on menestynyt näyttelijä Tukholman kuninkaallisessa draamateatterissa, Dramatenissa. Esityskauden päättyessä kesken näytöksen tapahtuva hetkellinen muistikatko ja huonovointisuus esityksen jälkeen ovat ensimerkkejä aivoinfarktista. Teatterilta lähtiessään Harald tuupertuu tajuttomana kadulle työpaikkansa eteen. Nopeasti sairaalaan päässyt Harald jää eloon. Hänen puhekykynsä on ennallaan, mutta hän sai toispuoleisen halvauksen, joka vaatii pitkäkestoista kuntoutusta. Harald ei kestä sairaalassaoloa vaan vaatii päästä kotikuntoutukseen.

Eva on juuri eläkkeelle jäävä fysioterapeutti, joka on omistanut elämänsä toisten auttamiselle. Avioliitossaan ja perheessään hän asetti muiden tarpeet omiensa edelle ja ajatteli toteuttavansa unelmiaan yhdessä miehensä kanssa "sitten eläkkeellä". Unelmat ja mielikuvat uudesta elämänvaiheesta romahtavat ja muuttuvat sarjaksi menetyksiä. 40 avioliittovuoden jälkeen Erikillä on ollut suhde naapurin Monicaan jo parin vuoden ajan. Eva ja Erik ovat eronneet ja nyt Erik on menossa naimisiin Monican kanssa. Eva ei voi välttyä heidän onnensa todistamiselta yhteisessä pihapiirissä. Vaatekaappien järjestely ja kukkaistutusten hoitaminen eivät tuo riittävästi sisältöä ja tyydytystä tyhjältä tuntuvaan elämään. Eva alkaakin entistä tarmokkaammin keskittää aikansa ja energiansa omilleen muuttaneen poikansa elämään.

Nuoren vanhemmista irtautumisprosessin juuret ovat lapsuuden eriytymis- ja yksilöitymiskehityksessä. Nuoren itsenäisyyspyrkimykset ja kodin ulkopuolisten merkittävien ihmissuhteiden luominen edellyttää vanhemmilta kykyä tulla jätetyksi. Nuoren itsenäistyminen koettelee myös vanhempien omaa erillisyyttä ja kykyä surra nuoren kasvun aiheuttamia menetyksen tunteita (Riekko 2021). Felix on nimensä mukaisesti ollut äitinsä elämän onni. Itsenäistymisen tukemisen sijaan Eva ripustautuu poikaansa. Parisuhteen ja työroolin menettämisen jälkeen pojan itsenäistyminen tuntuu kohtuuttomalta menetykseltä. Eva menee Felixin asuntoon omilla avaimillaan, täyttää jääkaapin tämän herkuilla, vie likapyykit mennessään ja palauttaa ne seuraavalla käynnillään. Kun Felix tyrmää äitinsä ehdotuksen tulla nyt useamminkin siivoamaan ja laittamaan ruokaa, Eva huomaa elämänsä olevan vailla merkitystä. Hän lupautuu aloittamaan työn Haraldin henkilökohtaisena kuntouttajana.

Ensikäynnillä Haraldin kotona Eva törmää ovensuussa Haraldin vaimoon Maddeen, joka on dramaattisin elkein jättämässä miehensä toisen miehen vuoksi. Evalla on vastassaan pettynyt ja katkera mies, joka on menettänyt terveytensä lisäksi puolisonsa. Ennen teatterin kesätaukoa Haraldille kaavailtiin roolia kuolevana Cyrano de Bergeracina. Harald pelkää, ettei suoriudu roolista ja saa suostuteltua Evan harjoittelemaan sitä kanssaan. Evan sinnikkyys ja luovat kuntoutumenetelmät alkavat toimia ja Evasta tulee Haraldille korvaamaton tuki niin fyysisen kuntoutumisen, elämänilon löytämisen, kuin tulevaan teatterirooliin valmentautumisen kannalta. Rooli kuolevana miehenä, joka muistelee elämäänsä rakastetulleen auttaa Haraldia käsittelemään omaa sairastumistaan. Kesäiltojen kävelyretket Evan kanssa muistuttavat elossa olemisesta ja elämän kauneudesta. Evaa ja Haraldia yhdistää kokemus jätetyksi tulosta ja luottamuksen menettämisestä läheisimpään ihmiseen. He ystävystyvät ja orastava ihastuminen on molemminpuolista.

Evan lähiravintolassa kokoontuu säännöllisesti joukko yksinäisiä, mutta ystävystyneitä ihmisiä viettämään aikaa yhdessä elämästä keskustellen ja musiikista visaillen. Evasta tulee yksi ryhmän jäsenistä. Ryhmän kantava voima Siv rohkaisee Evaa irrottautumaan Erikistä ja etenemään suhteessaan Haraldiin. Yhdessä naiset kantavat Erikin tavarat ulos Evan asunnosta ja Eva rohkaistuu ilmaisemaan Erikille pettymystään ja vihaansa tähänastisen sivistyneen eroamisideaalin sijaan. Siv sairastuu ja lähettää ryhmälle sairaalassa ennen kuolemaansa tallentamansa jäähyväispuheen – puheen elämän puolesta. Se on lohdullinen muistutus myös Evalle elämän hauraudesta.

Evan työ Haraldin fysioterapeuttina päättyy juuri ennen uuden näytöskauden alkua. Eva saa kutsun ensi-iltaan. Esitys saa hurmaantuneen vastaanoton. Sen karonkan kiitospuheessa Harald osoittaa kiitollisuutensa Evalle toipumisestaan. Myöhemmin illalla Harald saapuu Evan pihaan kiitoskukkien kera ja päätyy jäämään yöksi Evan luo. Yhdessäolo tuntuu hyvältä ja he alkavat suunnitella yhteistä reppureissua Eurooppaan Cyranon esityskauden jälkeen.

Evan orastava onni uudesta kumppanista ja yhteisestä matkasta jää lyhyeksi, sillä Haraldin elämän todellisuus tulee näkyväksi jo ensimmäisellä yhteisellä aamiaisella. Sanomalehden arviot ensi-illasta ovat ylistävät. Haraldin kirjoitetaan tehneen uransa hienoimman roolityön. Teatterinjohtaja soittaa ja kertoo lippujen menevän kuin kuumille kiville. Esityskautta pidennetään ja Harald halutaan kiinnittää Shakespearen Kuningas Learin rooliin. Puhelun jälkeen Harald on liekeissä. Kuningas Lear on ollut hänen unelmaroolinsa, jonka näyttelijä saa vain kerran elämässään. Eva ymmärtää jäävänsä toiseksi, vaikka Harald vakuuttaa yhteisten matkojen odottavan tulevaisuudessa.

Pitkän suhteen päättymisen jälkeen voi surusta huolimatta olla vapauttava tunne löytää itsessä jopa kadoksissa olleita voimavaroja ja kykyä tehdä päätöksiä asioista täysin itsenäisesti. Täyden itsenäisyyden ja elämän toisen kanssa jakamisen välinen jännite ei ole ratkaistavissa niin, että molemmat voisivat toteutua sataprosenttisesti. Uuteen suhteeseen uskaltautuminen sisältää riskin myös satutetuksi tulemisesta ja suhteessa turhautumisesta. Kun kumpikin kykenee näkemään oman puutteellisuutensa ja olemaan armollinen itseä ja toista kohtaan, voi valita ja saada mahdollisuuden uuteen rakkauteen. (Aavaluoma 2019). Eva tekee rohkean päätöksen. Hän pakkaa rinkkansa ja lähtee matkalle yksin. Harald saapuu saattamaan Evaa. Hyvän matkan toivotukseksi Eva saa Haraldin luona ihailemansa vanhan sekstantin.

Lahjassa piilee Haraldin Evaa kohtaan tuntema syvä kunnioitus, arvostus sekä ajan antaminen mahdollisen suhteen kehittymiselle. Identiteettikriisissä ihminen ei enää ole se, joka hän on aiemmin ollut ja jona muut ovat hänet tunteneet. Kriisi voi saada aikaan hämmennyksen tunteita, jopa vieraantumisen kokemusta omasta itsestä. Sekstantti on vanha merenkävijöiden suunnistuslaite, jonka avulla voi paikantaa itsensä suhteessa taivaankappaleeseen, kuten aurinkoon, kuuhun tai tähtiin. Valitun kiintopisteen ja horisontin välinen kulma pysyy muuttumattomana riippumatta laivan keinumisesta. (Relster 2023). Tähti jää loistamaan Tukholmaan. Matkallaan Eva voi mittailla ajatuksiaan, tunteitaan, tarpeitaan, toiveitaan ja paikkaansa suhteessa Haraldiin. Ennen junan katoamista näköpiiristä Harald elehtii Evalle soittavansa. Kuten horisontin taa, ei ihmissuhteen tulevaisuuttakaan voi nähdä. Se selviää elämällä.


Sanna Aavaluoma

Rooleissa

  • Harald Rolf Lassgård

  • Eva Lena Olin

  • Erik Lars Väringer

  • Felix Charlie Gustafsson

  • Monica Görel Crona

Lähteet

  1. Aavaluoma Sanna (2019). Kirjoituksia SUHTEESSA olosta. Suhteessa Oy.                     https://www.suhteessa.fi/l/vielako-voisin-rakastaa/        
  2. Relster Sebastian (2023). Sekstantti: Merenkulku sai tuulta purjeisiin. 17.5.2023 https://historianet.fi/tekniikka/merenkulku/sekstantti-merenkulku-sai-tuulta-purjeisiin
  3. Riekko Emma (2021). Kohti lisääntyvää autonomiaa – eriytymisen ja itsenäistymisen polut lapsuudessa ja nuoruusiässä. Psykoterapia 2021, 40(1). Therapeia-säätiö ja Therapeia-yhdistys.